Viime vuosien kaikki hallitukset ovat sekoilleet Sote uudistuksen kanssa. Sipilän hallitukselle tärkeintä on maakuntahallinto ja valinnanvapaus, tavallinen ihminen on unohtunut. Hallitus ei ole myöskään kertonut mitään konkreettista, miten se aikoo saavuttaa lupaamansa kolmen miljardin säästöt.
Yritetään katsoa ja ymmärtää Sotea tavallisen ihmisen kannalta, miten Soten tulisi toimia ja millaisia ongelma ja karikoita uudistus sisältää. En väitä ymmärtäväni asiasta mitään, toivottavasti joku tietää ja ymmärtää uudistuksen käytännön ratkaisut paremmin.
Ensimmäinen mitä en ymmärrä on se, että ihmisten pitää valita terveyspalvelujen tuottaja määräajaksi. Miksi pitää sitoutua henkilökohtaiseen kokonaispakettiin, miksi ei anneta mahdollisuutta tapauskohtaiseen valintaan.
Otetaan yksinkertainen esimerkki. Minulle tulee flunssa tai jokin muu pieni tarve käydä lääkärissä. Jos terveyskeskus ei ole lähellä tai siellä on pitkä jono, voisin mennä vaikkapa lähimpään Terveystalon toimipisteeseen. Yhteiskunnan kannalta on oleellista, kuinka paljon se maksaa tästä Terveystalolle. Jos yhteiskunta on laskenut, että yksi normaali lääkärinkäynnin hinta on 60 euroa, tulisi yksityiselle toimijalle maksaa palvelusta korkeintaan 50 euroa. Lääkäreiden pitää joustaa taksoissaan ja ymmärtää kansantalouden yksinkertainen kaava hinta*määrä on arvo. Pieni tinkiminen hinnasta korvautuu määrän kasvulla ja kokonaistulot eivät laske.
Seuraava karikko on, kuinka paljon Terveystalo saa lääkärissä käyntini yhteydessä tehdä laboratorio- ja röntgenkokeita ja millä hinnalla. Tähän pätee sama kuten edellä, yhteiskunta laittaa hintakaton näiden palvelujen hinnoille ja määrille. Tähän kuten lääkärissäkäyntiinkin sopisi tarkoin hinnoiteltu seteli, jonka yhteiskunta maksaa.
Entä jos Terveystalon lääkäri haluaisi antaa minulle lähetteen erikoislääkärille. Millä ehdoilla ja millä hinnalla se voisi toimia. Terveystalo maksimoi tietysti hoidon eli laboratorio-, röntgen- ja erikoislääkärin palveluja tuputetaan tappiin asti. Näihin pitäisi saada säädökset, jotta Sotesta ei tulisi yksityisen terveydenhoidon kultakaivosta.
Entä sitten, jos erikoislääkäri haluaa ohjata potilaan johonkin jatkotoimenpiteisiin, millä perusteilla hän saisi tehdä niin ja kuka jatkotoimenpiteet tekisi ja millä hinnalla. Ongelmaksi tulee nykyisten yhteiskunnan erikoissairaanhoidon ja yksityisten sairaaloiden työnjako. Julkisen terveydenhoidon pitää aina ja joka tapauksessa kyetä tekemään nämä toimenpiteet. Jos uudessa järjestelmässä toimenpiteet ohjataan osittain yksityiselle puolelle, tulee julkiselle puolelle tyhjäkäyntiä. Tämä tulee yhteiskunnalle kalliiksi ja Sote säästöt voidaan unohtaa.
Meillä on hyvä viiden Yliopistollisen sairaalan verkosto täydennettyä 16 keskussairaalalla. Eikö pitäisi ottaa järki käteen ja rakentaa sekä kehittää koko Sote uudistus nykyisten viiden Yliopistollisen sairaalan ympärille. On aivan varmaa, että yksityiselle sektorille jää tehtäviä perus- ja erikoissairaanhoidon alueella. Ei pilata nykyistä kansainvälisestikin katsottuna tehokasta järjestelmää.
Ilkka Lehtinen
Ilkka Lehtinen
Eero
Olen kanssasi samaa mieltä. Perusterveydenhoidossa on tilaa myös yksityiselle sektorille. Erikoissairaanhoidossa pitää olla tarkkana ettei kalliita resursseja käytetä tehottomasti.
Eero Aalto
Asia on edelleen ajankohtainen. Kun ”kaikki poliitikot” höpöttivät, että Suomen terveydenhuolto on tehoton, tuli yhtäkkiä kansainvälinen vertailu, jonka mukaan maamme yliopistolliset keskussairaalat ovat huipputehokkaita.
No, miten siteen suu laitettiin? Ei muuta kuin nokka uuteen suuntaan, ja siellä kaikki muu on tehotonta??!! Entä sitten käytännössä? On eksytty julkisen ja yksityisen rahoituksen kummalliseen ristiriitaan. Julkiset terveyskeskukset ovat resurssipulassa. Toki siellä tulee toimintaa kehittää. Samaan aikaan yksityiset Kela-korvauksia saavat terveysasemat toimivat kiitettävän tehokkaasti ja kannattavasti. Mikä mättää? Nykyinen Kela-korvauskäytäntö on johtanut kalliiseen tuplaorganisaatioon. Yksityisille ei tulisi maksaa mitään Kela-korvauksia ei sen enempää yritys- kuin kuluttaja-asiakkaille.
seppok.
En ymmärrä tästä soteleikistä mitään. Minkä takia tätä uudistusta lähdettiin alunperin tekemään? Haluttiin nopeampia ja parempia terveyspalveluita Onko tosiaan niin, että ehdotettu sote auttaa tässä.
Kyseessä on pohjimmiltaan yksityistämisestä. Merilapin tapaus ei kerro mistään muusta kuin alueellisen monopolin luomisesta. Esimerkkejä tästä kehityksestä löytyy, jään odottamaan seuraavaksi kuntien vesilaitosten yksityistämistä.
On turha esittää mitään sotelukuja, kun ne eivät perusta muuhun kuin arvaukseen. Kyseessä on puhtaasti ideologinen valinta. Milloin pääsemme Suomessa tilanteeseen, jossa ajetaan uudistuksilla koko kansantalouden etua eikä vain puolueen äänestäjien parasta. Ei varmasti huomenna.